Flåm | Norja

Flåm on yksi Keski-Norjan suosituimmista, mutta valitettavasti myös turistisimmista kylistä. Omat kokemukseni Flåmista eivät ole kovinkaan kummoiset – vaikka vastakkaisia näkemyksiä löytyy aivan varmasti.

Maisemat ja vuonot ovat UNESCON perintökohdelistalla, ja onhan kylän ympäristö näyttävää. Itseäni häiritsi hieman liian pitkälle mennyt turistisuus, toisaalta siitä ei voi syyttää norjalaisia. Ja huom! olimme käyneet useassa kohteessa Norjassa ennen Flåmia, mikä varmasti vaikuttaa asiaan.

Flåmin laakso
Näkymää laaksoon.

Itse kylä ei ole mikään erityisen ihmeellinen, lähinnä sata- tai tuhatpäiset turistit tungeksivat sen turistimyymälöissä. Flåmin satama on yksi loistoristeilijöiden pysähtymispaikoista, mikä on omiaan tuomaan kylään tietyntyyppistä turismia.

Kuten todettua, omaan kokemukseeni vaikutti jopa liikaa se seikka, että meillä oli oma vuokra-auto käytössä, ja olimme kiertäneet Keski-Norjaa jo ennen saapumista kylään. Olimme nähneet mahtavia maisemia ja vuonoja jo aikaisemmin, ja mikä parasta: ilman älyttömiä turistimääriä. Jos Norjaan menee maisemien, vuonojen ja ulkoilun vuoksi, niin voin lämpimästi suositella vuokra-autoa. Norjan vuokra-autojen hinta-taso ei edes ole niin korkea, kuin mitä saattaisi olettaa. Itse olen käyttänyt Autoeuropea vuokra-autojen varaamiseen.

Flåmsbana Flåmissa

Flåmin kruununjalokivi ja turistimagneetti numero 1 on Flåmin ja Myrdalin välissä kulkeva junarata, joka tunnetaan paremmin nimellä Flåmsbana. Rata kulkee parikymmentä kilometriä kauniissa vuoristomaisemassa, mutta ainutlaatuisen siitä tekee radan kaltevuuskulma. Flåmsbana nimittäin laskeutuu Myrdalista 800 metrin korkeudesta aina merenpinnan tasolle, ennen kuin se saavuttaa Flåmin. Iso osa radasta kulkee tunneleissa, ja jopa niin, että rata tekee 180-asteen käännöksen vuoren sisällä.

Flåmsbana lähdössä
Flåmsbana lähdössä Flåmista Myrdaliin.

Flåmsbana on suunnattu turisteille; vaunujen infotauluissa kerrotaan radan syntyhistoriasta ja esimerkiksi Kjofossen-vesiputouspysähdyksen yhteydessä turisteille esitetään tanssi- ja lauluesitys. Yhdensuuntainen lippu Flåmsbanaan maksaa noin 40€ ja edestakainen lippu 50€. Lähdöt myydään usein loppuun, joten kannattaa ostaa lippu ajoissa, jos halajaa Flåmsbanaan. Henkilökohtaisesti en voi suositella reittiä, jos on nähnyt muita Norjan vuonoja tai vuoristomaisemia. Jos ei ennätä käymään muualla, niin ehkä siinä tapauksessa tuo menettelee.

Myrdalin kylä Flåmsbananin päässä.
Myrdal on Flåmsbananin päätepiste.

Myrdal-Flåm-reitti

Myrdalista voi palata Flåmiin myös maastopyörällä, mikä on todella suosittua. Itse asiassa kyseinen väli on kuuluisan Rallarvegen-polkupyöräreitin loppuosa (valitettavasti en ole itse päässyt polkemaan Rallarvegeniä sen alkupisteestä).

Tuurista riippuen vuokrapolkupyöriä on tai ei ole jäljellä Myrdalissa, sillä niitä varataan reilusti etukäteen. Maastopyörä vuokraaminen maksaa noin 35€. Norjan hintataso on muutoinkin noin kaksi kertaa korkeampi kuin Suomessa. Myös kävellen palaaminen on melko suosittelua, reitti Myrdalista Flåmiiin on melko tarkalleen 21 kilometriä pitkä ja se kulkee ihan menevissä maisemissa (maisemat eivät kuitenkaan pärjää esim. Galdhöpiggen– tai Besseggen-reiteille).

Koski lähellä Myrdalia
Myrdalista voi palata Flåmiin myös kävellen tai pyöräillen.

Vuohia makoilemassa MyrdalissaMuutaman kilometrin päässä Myrdalista on tila, josta voi ostaa kutunjuustoa.

Sinua saattaa kiinnostaa myös nämä:
Vaeltaminen Jotunheimenin kansallispuistossa Norja... Jotunheimenin kansallispuistossa Keski-Norjassa on todella hienoja patikointi- ja vaellusmaastoja. Sieltä löytyy mm. Pohjois-Euroopan korkein huippu...
Ålesundista Keski-Norjaan vaeltamaan Jos aikoo suunnata Keski-Norjaan vaikka patikoimaan tai vaeltamaan, niin Ålesundista on hyvä aloittaa matkanteko. Kaupungissa viettää helposti pari ...
Besseggen-vaellus Norjassa Besseggenin reitti on äänestetty yhdeksi kauneimmaksi vaellusreitiksi koko maailmassa. Keski-Norjan maisemat ja luonto ovat oikeasti älyttömän hie...